Sam zakup nieruchomości może przyprawić o zawrót głowy, ale zanim odbierzesz klucze i wniesiesz meble, czeka cię odbiór mieszkania. Na co zwrócić uwagę, czego szukać, czy wreszcie – kogo prosić o pomoc?
Przyglądaj się
Kupując jakikolwiek towar, masz prawo sprawdzić, czy dostawca wywiązał się z umowy. Tak samo jest w przypadku kupna nieruchomości – w tym mieszkań. Na odbiór mieszkania warto zabrać ze sobą plany i według nich sprawdzać kolejne pomieszczenia. Przyda się miarka, żeby upewnić się, że faktyczne wymiary mieszkania odpowiadają tym na papierze. Warto również wziąć poziomicę i sprawdzić podłogi oraz ściany – oglądając ściany przyjrzyj się także tynkom. Sprawdź szczelność drzwi i okien, wypróbuj, czy łatwo się otwierają i zamykają. Porównaj ze schematami rozmieszczenie instalacji elektrycznej, gazowej i wodno-kanalizacyjnej. Poświęć trochę czasu na obejrzenie wykończeń – czy kryjące podłogi panele to te same, które zamówiono? Czy na balkonie zamiast kafelków nie został goły beton?
Potrzebna pomoc
Nie każdy jest inspektorem nadzoru budowlanego, dlatego jeśli chcesz, aby fachowiec potwierdził jakość wykonanych usług, możesz wynająć specjalistę. Znajdziesz taką osobę albo przez Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa, albo przez prywatną firmę, zajmującą się wykończeniami czy ich oceną.
Pamiętaj, że przy odbiorze mieszkania podpisujesz protokół, w którym oświadczasz, że przyjmujesz mieszkanie w stanie zgodnym z umową – w takim protokole możesz wypisać zauważone usterki. Deweloper jest zobowiązany naprawić usterki w ciągu 7-30 dni (w zależności od rozmiarów wady). Nawet po podpisaniu protokołu możesz zgłosić zauważone wady konstrukcji w ciągu trzech lat. Jeśli zauważysz wady wykończeń, możesz je zgłosić w ciągu roku od daty wykonania usługi.