Technologia NFC (ang. Near Field Communication) to standard oparty na RFID (ang. Radio Frequency Identification), który bezprzewodowo przesyła informacje na niewielkie odległości i nie wymaga wewnętrznego źródła zasilania. Na co dzień umożliwia bezpieczne płatności mobilne w systemie zbliżeniowym. Obecnie technologia NFC wykorzystywana jest również coraz częściej w hotelarstwie.
Jak można zastosować technologię NFC w hotelarstwie?
Zastosowanie technologii NFC w hotelu sprawia, że prowadzenie obiektu staje się prostsze, a przy tym znacznie bardziej wydajne. Wykorzystywana jest jako bezpieczny i prosty sposób uwierzytelniania. Technologię NFC stosuje się w hotelarstwie przede wszystkim w celu ułatwienia dostępu do pokoju, może być jednak używana również do:
- dokonywania płatności na terenie hotelu i w placówkach przez niego zarządzanych,
- przyspieszania zameldowania oraz wymeldowania,
- nawiązywania połączenia z siecią WiFi,
- uzyskiwania dostępu do pokoi i pomieszczeń wspólnych dla gości hotelowych.
Automatyzacja tego typu umożliwia również kontrolowanie niektórych czynników w pokoju. Pozwala nadzorować otwarcie okien, a także oszczędzać energię poprzez monitorowanie oświetlenia, ogrzewania oraz wentylacji i klimatyzacji.
Przewaga systemów NFC nad standardowymi zamkami
System NFC to nowoczesny i wygodny sposób przyznawania dostępu do pomieszczenia. Dzięki niemu recepcja hotelowa może z łatwością decydować o tym, gdzie i kiedy dany gość ma prawo wejść. W przeciwieństwie do kluczy dedykowanych standardowym zamkom drzwiowym, chipy obsługujące systemy NFC są trudne do skopiowania, przez co zapewniają wyższy poziom bezpieczeństwa. W razie ich zgubienia są również znacznie łatwiejsze do zastąpienia. Wiąże się to również ze zmniejszonymi nakładami finansowymi i nie powoduje konieczności wymiany całego systemu zamykającego.
Za pomocą jakich urządzeń możliwe jest otwieranie pomieszczeń w technologii NFC?
Otwieranie pomieszczeń w technologii NFC nie wymaga wykorzystania kluczy ani kart z paskiem magnetycznym. Elektroniczny chip może być osadzony w stałych miejscach, takich jak punkty dostępu, lub w różnorodnych elementach przenośnych. Często wykorzystywanymi nośnikami są:
- bransoletki,
- breloczki,
- kółka dopinane do kluczy,
- plakietki,
- karty.
W technologii NFC popularnie wykorzystywany jest także telefon komórkowy. W takim wypadku gość hotelowy otrzymuje po zameldowaniu wiadomość e-mail lub SMS pozwalające na pobranie aplikacji dostępowej, dedykowanej wybranemu hotelowi.
Korzyści z wdrożenia systemu NFC dla gości oraz obsługi
Wdrożenie systemu NFC w hotelu to z punktu widzenia gości niezwykłe ułatwienie. Otrzymują oni szybki dostęp do pomieszczeń oraz usług i są w stanie natychmiastowo dokonać niezbędnych płatności. Korzyści wdrożenia tego systemu dotyczą również wszystkich pracowników hotelu, a także właścicieli tego typu obiektów. Dzięki NFC możliwe jest między innymi:
- monitorowanie aktywności w trybie rzeczywistym,
- rejestrowanie czasu pracy,
- optymalizowanie podejmowanych działań.
System ten pozwala ponadto:
- zmniejszyć kolejki w recepcji podczas meldowania i wymeldowywania gości,
- ogranicza konieczność bliskich kontaktów fizycznych,
- znacząco obniża zużycie surowców, przede wszystkim papieru i plastiku.
Bezpieczeństwo stosowania systemu NFC
Stosowanie systemu NFC w hotelu wiąże się z zapewnieniem większego bezpieczeństwa klientom. Każdy gość może samodzielnie zdecydować kto jest uprawniony do wejść na teren pokoju, uniemożliwiając tym samym nieautoryzowany dostęp do środka podczas swojej nieobecności. Możliwość kontroli dostępu znacząco wpływa na zmniejszenie ryzyka kradzieży cennych przedmiotów oraz nie pozwala na dokonanie aktów wandalizmu, co daje gościom poczucie bezpieczeństwa i spokoju.
Jak rozwija się zastosowanie NFC w hotelach?
Pierwszym hotelem, który wprowadził stosowanie technologii NFC był hotel Clarion w Sztokholmie. Cały proces rozpoczął się w listopadzie 2010 r. i trwał 8 miesięcy, a obsługiwanych było 30 gości hotelowych. W 2010 roku rozpoczęto tam czteromiesięczny program pilotażowy, który miał na celu zdobycie doświadczenia potrzebnego do wdrożenia technologii w kolejnych hotelach. Pierwotnie wprowadzony system umożliwiał zameldowanie się w hotelu przy pomocy dedykowanej aplikacji. Po zameldowaniu, goście hotelowi otrzymywali w wiadomości na telefon klucz do pokoju, a na zakończenie pobytu, również przy pomocy telefonu z NFC mogli wymeldować się omijając recepcję i wszelkie procedury. Już rok później, w sierpniu 2011 r. technologia NFC zawitała do dwóch londyńskich muzeów. Dziś technologia NFC jest nieodłącznym elementem turystyki i hotelarstwa, która jest niebywałym udogodnieniem.
W Polsce z roku na rok rośnie liczba turystów, a tym samym zapotrzebowanie na miejsca noclegowe. W 2019 r. z noclegów w Polsce skorzystało 6,7 mln turystów, podczas gdy w połowie obecnego roku z obiektów noclegowych skorzystało 14,7 mln turystów, którym udzielono 37,5 mln noclegów. Wraz ze wzrostem ilości gości hotelowych praktycznie z każdego zakątku świata, rosną również ich wymagania. Z tego powodu hotelarstwo zmuszone jest do ciągłego rozwoju, by zaspokoić potrzeby klientów.
Zastosowanie systemu NFC w hotelach dynamicznie przyspieszyło w ciągu ostatnich dwóch lat. Ma to związek z pandemią koronawirusa, która zwiększyła zapotrzebowanie na rozwiązania bezdotykowe. W efekcie coraz więcej hoteli w Polsce i na świecie decyduje się na wdrożenie nowoczesnych metod i integrację systemów operacyjnych oraz rezerwacyjnych z urządzeniami IT. Technologia NFC jest szczególnie korzystna dla dużych kurortów, które zatrudniają wielu pracowników i obsługują liczne grupy przyjezdnych. Sprawdza się ona także w niewielkich placówkach ze względu na komfort użytkowania. Wykorzystanie NFC pozwala na zaoszczędzenie czasu gości hotelowych, którzy zawsze doceniają prosty i szybki proces zameldowania.